Hiroshima in een kinderziel

Kinderroof ligt aan de basis van Hiroshima in een kinderziel. En daarmee staat deze persoonlijke -voorstelling van Ryan van den Akker eigenlijk midden in het heden. Ontworteling, het vertrouwde moeten verlaten voor het onbekende, de eigen identiteit volledig door elkaar geschud zien worden is wat kinderen anno 2022 in maar al te veel landen overkomt. Zonder inspraak, zonder zeggenschap.

In een muziektheaterproductie met wel 12 zelf geschreven en gezongen liederen vertelt en toont Ryan de gebeurtenissen in haar vroege jeugd en de onplezierige ervaringen die daaruit voort vloeiden, waarbij zij een belangrijk deel van haar kindertijd zat opgesloten in de niet zelf gekozen wereld van een -klooster. In wezen hadden haar ouders dit jonge kind weggegeven om het binnen de besloten wereld van het klooster te laten opvoeden en opgroeien. Is bruut afstand nemen van je kind hetzelfde als ouderlijke -verantwoordelijkheid overdragen? 

Ryan speelt en zingt in deze muziektheatersolo de 5 rollen van de hoofdpersonen die haar leven -bepaalden in die periode. Afwisselend , met vaart, humor, onbegrip voor wat haar als kind overkomt. Soms ademt de voorstelling een bijna documentaire aanpak, waarbij scharnieren van dit bizarre opvoedingsproces -genadeloos belicht worden. Ryan toont het gevecht van een onvrije kinderziel in een zoektocht naar -vrijwording.

Haar jeugdige kracht om hieruit te komen en haar uiteindelijke stap richting het theater als -ontsnapping-mechaniek aan haar keiharde kinderrealiteit bleken uiteindelijk haar reddingsboei.

  • Tekst, zang & spel: Ryan van den Akker
Speelperiode: gehele seizoen
Tijdsduur 80 minuten • Pauze ja

 

“Actrice, zangeres, muzikant Ryan van den Akker (bekend in musicalhoofdrollen als Cyrano, My Fair Lady, Elisabeth, De Jantjes) schreef de tekst, muziek en liedjes. Zij speelt en zingt alle rollen in deze solo-voorstelling.” 

“Het is een unieke, persoonlijke vertelling van een indringend en angstaanjagend -verhaal uit haar jeugd over een radicale uitzetting uit de liefde waarin ze feilloos wisselt van de ene rol in de andere.”

“Met haar uitzonderlijk mooie stem, waarvoor ze ooit de prestigieuze Zilveren Harp in ontvangst mocht nemen, zingt ze in deze muziektheater voorstelling tot op het bot van haar ziel haar zelfgeschreven nummers.”